lauantai 17. maaliskuuta 2018

Voittosaatossa

2 Kor. 2:14-15. ”Mutta kiitetty olkoon Jumala, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi Hänen tuntemisensa tuoksun, sillä me olemme Kristuksen

tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa. On ihanaa, että saamme olla Kristuksen tähden voittosaatosta osallisina jo nyt varmana voitosta, joka on jo saavutettu Golgatalla, mutta samalla tekemässä vielä matkaa lopullista voittoa kohden. Eikä vain hyvinä

päivinä, kun on oikein voittoisa mieli ja voiton tuntu, vaan silloinkin, kun olemme kokeneet tappioita ja mielemme on maassa.

Kun haluamme pysyä Kristuksessa, turvata Hänen armoonsa ja vereensä, olemme Hänen johtamassaan voittosaatossa. Paavali on aikalaistensa tavoin saanut nähdä Rooman sotavoimien voittosaaton palaamassa

kotiin. Sotapäällikön johtamina sotilaat palasivat taistelusta. Mukana olivat myös haavoittuneet ja huonokuntoiset taistelun arvet ruumissaan. Näin on Kristuksen voittosaatossa yhä tänäänkin. Jumala yksin tietää taisteluiden arvet, ne näkymättömätkin omissaan.

Muistan kuulleeni kukasta, jonka nimi on yön kuningatar. Se kukkii öisin. Ja usein miten ohdakkeiden joukossa. Sen tuoksu on voimakas, ja erityisesti silloin, kun ohdakkeiden piikit tuulessa huojuessaan rikkovat sen hentoja terälehtiä. Toistaiseksi Jumalan rakkauden tuoksu on voimakkaimmin tullut esille ristillä, kun Kristus ruoskittiin ja lävistettiin, naulittiin ristille meidän syntiemme tähden. ”On autuutemme takuuna vain Kristus, ristin puu, ja Hänen pyhä verensä, ei kestä mikään muu”.

On tärkeää, että pidämme jatkuvasti mielessämme Jumalan armon Kristuksessa niin, että omat ansiot ovat roskaa turhuutta vaan. Ja muistamme, että saamme ”Lahjaksi vanhurskauden Hänen armostaan sen

lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä”. Room. 3: 24-25.

Seurakuntamme vanhin Tenho Jokivuori sai siirtyä torstaina 21.8. illalla tästä voittosaatosta Vapahtajansa luokse. Näin elävä kivi seurakuntamme ruumiista irrotettiin ja liitettiin voittajien joukkoon. Kristuksen iankaikkisuusruumiiseen taivaassa odottamaan taivaan hääjuhlia, hetkeä, jolloin viimeinenkin Jumalan aivoittelema pelastuksen vastaanottanut liittyy Kristuksen voittosaattoon. Ja Hän palaa noutamaan omansa taivaan kotiin. Saakoon Jumala lohduttaa Hilkkaa, aviopuolisoa ja muita Tenhon

läheisiä Henkensä ja läsnäolonsa kautta.

Kanssamatkaajia voittosaatossa siunaten Veikko Siekkinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti