lauantai 17. maaliskuuta 2018

Seurakuntayhteyden salaisuus

Jumalan Sanassa puhutaan salaisuuksista. On aikakausien salaisuus, evankeliumin salaisuus, laittomuuden salaisuus ja Jumalan valtakunnan salaisuus. Ef 5:32. on ilmaistu suuri salaisuus: ”Tämä salaisuus on suuri, minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa”. Samassa luvussa Paavali rinnastaa Kristuksen ja seurakunnan yhteyden miehen ja vaimon yhteyteen. Tuo yhteys liittää heidät niin, että he tulevat yhdeksi lihaksi. Uskoon tulleet uudesti syntyneet ihmiset ovat Kristuksen maanpäällinen ruumis. Heidän kotinsa on
seurakunta.

Ef 5:30. Sanoo tämän selvästi puhuessaan seurakunnasta ”Sillä me olemme Hänen ruumiinsa jäseniä”. Miten meidän tulisikaan rakastaa toinen toistamme ja kuinka helposti unohdamme tämän. Seurakunta ei ole täydellinen yhteisö. Se on Jumalan rakennus, Hänen viljelysmaansa. Sanl. 27:16. ”Rauta rautaa hioo, ihminen toistansa hioo”. Tämä pitää paikkansa seurakuntaakin ajatellen. Jumala tekee työtään meissä. Hän käyttää siihen monia asioita. Me olemme seurakunnassa myös rakennustyömaalla. Olemme jo lähtökohtaisesti erilaisia luonteemme ja persoonammekin kautta.Se on suuremmoinen rikkaus, mutta monesti myös koetuskin. Siksi Kol.3:13 sanoo ”Kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi,
jos kellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa”. Kärsiminen ei ole mukavaa. Jumala tietää vajavuutemme. Toistemme kärsimisessä on tärkeää muistaa, että sisaremme ja veljemme on osa Kristuksen ruumiista. Me muistamme ehkä ulkoakin Jumalan sota-asun. Se on meidän taisteluvarustuksemme.

On myös toinen puku, joka on yhtä tärkeä. Se on puku, joka meillä tulisi olla pukuna seurakuntakodissa, perheessä. Se on mainittu Kol.3:12: ”Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen”. Vihollinen tekee kaikkensa riisuakseen meiltä tämän puvun. Sen tärkeimpiä tehtäviä on uskovien keskinäisen yhteyden ja rakkauden murtaminen seurakunnan keskellä. Emme kuitenkaan ole kärsimyksen
mestareita. Siksi tarvitsemme Herran vaikuttamaa armoa ja anteeksi antavaa mieltä toinen toistamme kohtaan jatkuvasti. Saakoon Jumala armossaan meitä auttaa tässä elintärkeässä asiassa.'

Sinua siunaten Veikko Siekkinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti