lauantai 17. maaliskuuta 2018

Sovelias risti


Matt. 10: 38-39. ”Ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Joka löytää elämänsä, kadottaa sen ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän
löytää sen”.

Pääsiäinen on lähellä. Sen sanoma on ennen kaikkea sanoma rististä ja kärsimyksestä.
Risti on tyhjä. Jeesuksen kuolema meidän syntiemme tähden on loppuun suoritettu. Hän huusi voitonhuutonsa ”se on täytetty” ristiltä. Joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias, sanoi Jeesus. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa Jeesuksen vastaanottamista, Häneen uskomista, syntien
tunnustamista ja hylkäämistä, omien syntien, ja seuraamistaan. Miten voimme uskoon tultuamme seurata Jeesusta? Jeesus vastaa kehoituksella: Kadota elämäsi minun tähteni. Mitä se tarkoittaa? Jeesuksen seuraaminen on pyrkimystä, tahtomista ja toimimista Hänen tavallaan. En minä pysty, on varmaan jokaisen ensiajatus. Sekin on totta. Mutta meiltä ei kysytäkään Hänen seuraamisessaan sitä, mihin emme
pysty ,vaan sitä, mihin pystymme. Ja Hän on luvannut antaa meille voimansa juuri siihen. Ja joka ei ota ristiänsä, tarkoittaa juuri sitä. Se on henkilökohtainen kutsu.

Olemme monesti tyytymättömiä omaan ristiimme, mahdollisuuksiimme seurata Jeesusta uskovina. Niin kuin kerrotaan uskovasta, joka sai Herralta yhden päivän ristitarhasta valita mieleinen risti omansa sijaan. Innokkaana hän riisui oman ristinsä tarhan portin pieleen alkaen sovitella mieleisempiä ristejä. Ei vain löytynyt sopivaa. Mikä painoi mistäkin. Ilta hämärtyi ja Herra palasi kysyen onko löytynyt sopivampaa. Ei ole, kuului vastaus, mutta tuossa portin pielessä on vielä yksi, jota en ole sovittanut. Tämä on hyvä. Ei paina liikaa mistään, ristin vaihtaja riemuitsee. Se on omasi, jonka tulessasi siihen jätit ,sanoo Herra hymyillen lempeästi. Se on sinun ristisi.

Mutta pääsiäinen on myös sanoma tyhjästä haudasta: ”Hauta on tyhjä”. Se on sanoma myös löytämisestä. Elämän löytämisestä, ilosta ja pettymyksestä joka liittyy oman ristin ottamiseen, Jeesuksen seuraamiseen tässä ajassa. Se on sanoma ihanasta pääsinpäivän aamusta, pääsiäisestä, vapaudesta, kirkkaudesta, joka säteilee Jeesuksen kuoleman voittamisesta, jonka voimasta Hänen seuraajansa vaihtavat alennustilansa
ruumiit Herransa kaltaisuuteen tuona valtavana pääsinpäivänä. Ja kaikki haudat tyhjenevät. Tuota pääsiäistä odottaessamme turvataan Vapahtajaamme Jeesukseen, seurataan Häntä ristiämme kantaen. Hän on luvannut olla kanssamme henkensä kautta joka päivä.

Siunattua pääsiäistä sisaret ja veljet. Veikko Siekkinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti